De wijsheid van symptomen. Dat is het thema van de vierde module in de Jaaropleiding Systemisch-dialogische procesbegeleiding. We werken met vraagstukken vanuit de deelnemers. Mirjam wil een vraag inbrengen. Iets knijpt haar keel dicht. Het maakt dat haar hoofd vol voelt. Het beïnvloedt haar stem. Het is aan haar stem te horen als dat gebeurt, niet meer zo vol en wat geëmotioneerd. Het geeft verdriet. Tranen stromen. Het drukt letterlijk. De groep wordt gevraagd wat hun gevoel is, als ze naar Mirjam luisteren. Het voelt ‘knel’ zegt iemand. Dat komt aan bij Mirjam. Het geeft haar symptoom goed weer.
Op mijn vraag wat er zou zijn als het gevoel minder zou zijn of misschien wel weg zou zijn, antwoord ze dat het licht zou zijn. Het zou lichter in haar hoofd aanvoelen. Er zou Kracht zijn.
We beginnen met het opstellen van ‘Knel’. Mirjam stelt zelf Knel op en vindt haar eigen plek ten opzichte van Knel. Knel staat vast, met wat hangende schouders en kijkt weg van Mirjam. Knel voelt zich niet zo prettig. Mirjam voelt het dichtdrukken in haar keel en kijkt naar Knel. Als ik vraag aan Knel om Mirjam aan te kijken, maken ze contact. Ze kunnen elkaar zien. Mirjam merkt dat ze niet vrij is om te bewegen, ze staat helemaal vast. ‘Knel’ voelt een zelfde onvrijheid, maar voelt tegelijkertijd ook kracht.
Ik kies een representant voor Kracht en zet die eerst achter Knel, nog niet goed zichtbaar. Bij Knel is er nauwelijks verschil waarneembaar. Als ik vraag aan Mirjam waar Kracht, die nog niet zichtbaar is, moet staan, weet ze exact de plek aan te wijzen. Dit voelt ook voor Kracht goed. Kracht kan nu stevig staan. Ze maken contact met elkaar.
Kracht heeft een goed contact met Mirjam, maar geeft aan dat er duidelijk iets of iemand tussen haar en Mirjam staat. Mirjam merkt dat haar dochter sterk in haar gedachte schiet. Ik kies een representant voor haar dochter en laat Mirjam de plek weer exact aanwijzen waar ze zou moeten staan. De dochter komt voor de Kracht te staan en kijkt naar Mirjam. De dochter geeft aan dat ze zich groot voelt. Te groot. Haar beweging is om te gaan zitten. Hierdoor wordt de kracht voor Mirjam weer zichtbaar.
Ondertussen is er bij Knel veel gebeurd. Het gaat goed met Knel, er is ontspanning. Ook Mirjam voelt zich nu vrij om te bewegen, hoewel er geen impuls is. Als ze contact maakt met Kracht, kan ze ook daarna naar Knel kijken met een ander gevoel. De druk in haar keel is weg. Haar stem klinkt anders, weer vol. Het gevoel is lichter geworden voor Mirjam. Bij dit beeld ronden we de opstelling af.
De deelnemers hebben vanuit de cirkel om de opstelling heen mee geresoneerd en ik vraag hen of er nog iets is wat iets kan toevoegen aan de opstelling voor Mirjam. Er komt een reflectie van een deelnemer dat de Kracht een bron was. Dus groter dan alleen de kracht van Mirjam. Er kwam terug dat de opstelling nog niet helemaal af was. Een vraag was hoe oud de dochter in de opstelling was (jong) en hoe oud nu werkelijk (21). Er kwam terug dat de Kracht zich niet alleen maar aan Mirjam verbonden voelde, maar ook voor dochter er was. Het was voor Kracht verwarrend van wie ze was.
Al deze informatie wordt gehoord en wordt door Mirjam tot zich genomen om te kijken wat er bij haar resoneert. We maken de opstelling innerlijk af door Mirjam zich voor te laten stellen hoe haar dochter naast haar komt te staan en ze samen naar Kracht kijken, als de bron van hun bijzonder verbonden relatie. Dit maakt het voor Mirjam compleet.
Een aantal maanden later geeft Mirjam aan dat het een hele goede opstelling voor haar is geweest, die verschillende keren 'langs is gekomen' en waarbij ze het uitzicht op haar kracht goed kan voelen.
Bovenstaand proces is met toestemming van de deelnemer uitgewerkt en mag voor Davotes worden gebruikt. Waarvoor dank! In verband met de privacy is de naam aangepast.
De wijsheid van symptomen. Een hele mooie module binnen de Jaaropleiding,. Als we meer bewustzijn hebben over de betekenis van onze symptomen en de richting waarin ze voor ons wijzen, en we kunnen dat voor onszelf integreren, dan maakt dat een stap in persoonlijke groei mogelijk. Klik hier voor meer informatie over de Jaaropleiding, die in totaal zes modules omvat. Er zijn ook losse modules te volgen. Neem gerust contact op als je vragen hebt of nader kennis wilt maken!
Warme groet,
Brenda Zwinkels
Reactie schrijven